Files Nu Weer Blog Over ons

BLOG

Veel meer files in 2018, wat voorspelt dat voor de winter?

Donderdag 22 november 2018

Recentelijk meldde de ANWB dat de filezwaarte op de Nederlandse wegen met maar liefst 20% toegenomen is ten opzichte van het eerste halfjaar in 2017. Vooral in de winter gaat het mis: de filezwaarte nam namelijk in het eerste kwartaal van 2018 al met 25% toe en dat is niet alles: de ANWB voorspelt dat de filedrukte alleen maar verder toe zal nemen, zeker nu de winter voor de deur staat.

Meer files in de herfst en winter

In de herfst en de winter is het risico op een file vele malen groter dan in de rest van het jaar. Dit komt vooral door het verhoogde risico op ongelukken door winterweer. Winterse buien zorgen voor langere remwegen, minder grip en minder controle over het stuur. Bestuurders gaan hierdoor langzamer rijden, of maken een inschattingsfout en raken betrokken bij een ongeval. Is hier een vrachtwagen bij betrokken of meerdere personenauto’s, dan leidt dit onherroepelijk tot een file. Gebeurt dit op een van de grotere knooppunten, dan is de lange rij aan auto’s binnen de kortste keren niet meer te overzien.

Ook het verzetten van de klok naar de wintertijd is een oorzaak die vaak aangehaald wordt: reed je in de zomertijd nog bij daglicht naar huis, dan zorgt de wintertijd ervoor dat je ineens in het donker naar huis moet. Je bent vroeger slaperig, je dieptezicht, kleurenherkenning en zichtveld worden minder, en iemand van 50 heeft tweemaal zoveel licht nodig om net zo goed te kunnen zien als iemand van 30. En een tegenligger kan je onverwachts verblinden. Daarnaast komen in de winter meer auto’s stil te staan langs de weg door problemen met auto-onderdelen zoals de accu of vastzittende remklauwen.

Wat kunnen we doen aan de files in Nederland?

Uiteraard kun je als automobilist je auto voorbereiden op de winter. Bijna iedereen kent de problemen met de accu, want als die niet goed is kom je geeneens weg. Maar het belangrijkste is het aanschaffen van goede winterbanden. Veel automobilisten beseffen zich niet goed dat de banden het enige contact zijn met het wegdek; en slechts 35% van de Nederlanders heeft überhaupt winterbanden. Een beetje natte sneeuw en miljoenen zomerbanden met gevaarlijk weinig profiel glijden over het hele land de vangrails in of hebben kop- staart botsingen. Als het grootste deel van de winter onder 7 °C komt, is het kopen van een afzonderlijke set winterbanden en het omwisselen in oktober en maart de beste oplossing. Niet alleen verkleinen winterbanden de remafstanden in sneeuw en ijs, maar ook bij nat weer onder 7 °C. Bovendien geven ze veel betere prestaties in bochten, waardoor je auto beter naar het stuur luistert en niet rechtdoor slipt. Winterbanden bieden maar liefst 21% meer grip dan all-season banden in vergelijkbare omstandigheden. Voor remmen met zomerbanden in echt winterweer met een snelheid van 40 km/h heb je 34,2 meter nodig, een meer dan dubbel zo lange remweg dan de benodigde 16,5 meter met winterbanden! Verhoog tevens de bandenspanning van je winterbanden met 0,2 bar in vergelijking met zomerbanden en controleer dit maandelijks.

Het op tijd laten controleren van het profiel van de banden (dat voor winterbanden minimaal 4 mm moet zijn) is daarom een verstandige keuze voor uw eigen veiligheid en de veiligheid van andere weggebruikers. En met minder ongelukken wordt ook het aantal files teruggedrongen. Bovendien neemt het rijden met winterbanden heel wat druk van je schouders: niets is zo zenuwslopend als rijden op een drukke weg met winterse buien en bemerken dat je auto niet goed naar het stuur luistert!

Andere voorbereidingen die je kunt treffen zijn het (laten) controleren van de koplampen, de antivries voor de ruitenwissers bijvullen, de voorruit goed schoonmaken, je dashboard verlichting verminderen en je zicht laten testen. En verstop je op kantoor ergens waar je een dutje kunt doen- dat werkt ook prima tegen de winterse slaperigheid. Zo ga je voorbereid de weg op!

Technologische vooruitgang

De fabrikanten zijn niet stil blijven staan bij technologieën die de grip verbeteren zoals 4X4, ABS of ESP. Een ontwikkeling die op dit moment getest wordt is het head-up display (HUD). Dit is een ontwikkeling waar veel autoliefhebbers op wachten. Het HUD is zonder enige twijfel een manier om het rijden in zwaardere omstandigheden sterk te vereenvoudigen. Kort gezegd werkt het als volgt: er is geen dashboard meer nodig omdat alle informatie op uw voorruit geprojecteerd wordt. Hierbij kunt u denken aan het brandstofpeil en andere relevante informatie van de auto, de tijd, uw snelheid, routeinformatie en wegcondities. Het grote voordeel is dat u bij slecht weer, donkere omstandigheden en daarmee weinig zicht op geen enkel moment uw ogen van de weg hoeft te halen om informatie te krijgen over bijvoorbeeld uw snelheid. Door meer focus te houden op wat er op de weg gebeurt, kunt u sneller inspelen op gevaarlijke situaties en uw rijgedrag hierop aanpassen. Met realtime data kan het navigatiesysteem de bestuurder alternatieve routes aanbieden die direct op de voorruit zichtbaar gemaakt worden. Op die manier wordt het voor u als automobilist makkelijker om een file te vermijden. Gezien u alle informatie op uw voorruit ziet en niet meer naar het dashboard hoeft te kijken, is de kans ook direct kleiner dat u een file veroorzaakt.

Uiteraard is een combinatie van voorgenoemde opties het meest aantrekkelijke, zeker in een land met een infrastructuur die zo zwaarbelast is als die van Nederland. Tot het moment komt dat dit mogelijk is, is het verstandig om de aandacht bij het rijden te houden en de (winter)banden nog eens te controleren voordat u naar het werk rijdt.